Nu kör vi.... eller ja... nu kör jag :)

Jag kör igång både igång med bloggen och med uppladdningen inför varvet på allvar.

I maj 2010 sprang jag Göteborgsvarvet för första gången och var sjukt nöjd med loppet, brydde mig inte så mycket om tiden, mitt mål var att inte ta ett enda gå-steg under loppet och det fixade jag. Världens runners high att spurta i mål och ha klarat av 21 km när jag inte hade sprungit mer än halva distansen innan. Varje km var en vinst. Min tid blev 2 h och 25 min.

Hade någon ett år tidigare sagt att jag skulle springa 21 km skulle jag bara ha skrattat, 5 km var riktigt långt i maj 2009. Men via en utmaning på midsommar om att klara midnattsloppets 10 km så tog jag mig dit och runt :) Mycket tack vare en galen vän som alltid drar med mig på saker som jag aldrig trodde att jag skulle fixa.




Efter varvet 2010. Nöjda och trötta. (Jag till vänster)



Jag har idag sprungit det första "allvarliga passet" inför Göteborgsvarvet. 

Dagen pass: 7,5 km
Snitttempo: 6,13 min/km

Det gick bättre än vad jag hade förväntat mig på det hala underlaget. Men tempot ska ner och sträckan ska upp!

Jag har bara tränat ca en gång i veckan under december men det ska det blir ändring på. Mitt upplägg för 2011 ser ut så här:

Januari:
v.1 springa 2 lugna pass
v.2-4 springa 2 eller 3 pass per vecka med ökande intensitet
Utöver detta ska jag trycka in lite styrka och promenader.

När sedan februari kommer ska jag börja träna efter ett träningsschema i en löpbok... mer om det senare... men i stora drag så går det ut på att springa en viss tid istället för en viss distans.

Förra året gick jag från 5 km/vecka till att starta på det programmet vilket ledde till att jag fick knäproblem som tog ca 2 månader att bli av med så i år ska jag försöka vara smartare och krossa min tid från förra året.



I julklapp gick jag en Pulsklocka (Garmin forerunner 305)  av min kära pojkvän som i sin tur fick en av mig :) Den som kommer att användas flitigt. Är riktigt roligt att kunna se puls, tempo, tid och distans m.m. m.m. medan man springer



Av julklappspengarna blev det ett par svindyra Asics kayano som gav mig en stor blåsa när de invigdes idag... hm hoppas det släpper... jag kan väl erkänna att jag har lagt ner ganska mycket på löpargrejer... kanske med en förhoppning om att de ska göra halva jobbet åt mig. Men jag handlar även för att det ökar min motivation. 


De är iaf sjukt snygga och lila :)

En annan pryl(?) som jag inte kan vara utan är nakenbyxor (=löpartights)... har ett par för sommar och ett par för vinter.
Och det såklart.... MUSIK... löpningen känns dubbelt så tung utan hörlurar i öronen.

Oj... vad man vill skriva om allt på en gång.... men nu får det vara nog för nu  :)

Är det någon annan som springer på amatörnivå?
Ni som hittar hit... skulle vara kul om du skrev en rad om vem du är!

KRAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0