Ut och springa, nej in och springa...

FREDAG:) Första jobbveckan efter jullovet är avklarad och jag har bara tagit 2 eftermiddagas-naps i veckan:) Nu är jag i stort sett tillbaka i rutinerna och laddad för terminen och det verkar eleverna också vara. Lovande :)

Fredagar slutar jag vid den otroligt behagliga tiden 12.00. Så eftermiddagslöpning innan helgen kommer att bli en härlig tradition under våren (hoppas jag) och traditionen startade idag genom att in och springa på löpbandet på gymmet.

Jag hade som mål att iaf springa 5 km. Jag var inte alls taggad och maj kändes väldigt långt borta. Dessutom hade jag glömt ipoden hemma.

Jag satte gång i 10 km/h-tempo och ville typ lägga av, det var segt och tråkigt. Istället sänkte jag tempot till 9 km/h och då kändes det mycket behagligare. Tänkte inte direkt på att jag sprang utan kollade på TV och trivdes. 5 km var ganska skönt.

Började gå och fick ett infall att träna inför de sega broarna uppåt på Varvet och började trycka på lutning. Jag ökade lutningen med 2 % varje minut upp till max (15 %) och minskade sedan med 2 %/min. Sedan körde jag en runda till med 5-10-15-10-15-10-5 % lutning (en minut i varje lutning) och sprang lite till. Rätt som det var hade jag varit på löpbandet i en timma :)



Att gå i 6 km/h i 15 % lutning är riktigt jobbigt! Det känns som om bandet rullar på skitsnabbt, pulsen rusar och det bränner riktigt i benen, främst baksida lår och rumpa. Toppenträning för kondition, "uppförsbacke-muskler" och lite formade av kroppen.



Jag och lillasyster har reserverat söndagen till en dag i backarna i Aboda Klint. Det ska blir kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0