Jag fastar!

I 24 timmar, ett dygn ska jag inte äta någonting och inte dricka något annat än vatten.
Tömma kroppen från all skit som jag fyllt på under semestern och "kickstarta" mig tillbaka till bättre matvanor.



Jag gick upp sent idag och åt en ordentlig frukost bestående av 4 bitar scones. Sen är det stopp. Fram till 12.30 i morgon. Jag vet inte riktigt hur detta ska gå. Jag har altid varit väldigt beroende av att äta med jämna mellanrum och känt mig "svag" om jag missat ett mål.

Varför gör jag (och Marcus) då detta?
Vi har fått inspiration av Jonas Colting och hans bok "Den nakna hälsan". Han har ett stenålderstänk där människan inte är alls behöver äta 5 gånger om dagen och är gjord för att klara perioder utan mat.

  • Om man äter kolhydrater vid varje mål så får man ett blodsockerfall efter ca 3 timmar och måste äta igen men vänjer man sig vid att bränna fett så har kroppen ett "oändligt" förråd och man blir inte lika beroende av att äta var tredje timme. Såklart ska man äta mycket och ofta men det är kanske inte hela världen att hoppa över ett mål då och då.
  • Under ett dygn hinner man tömma sina kolhydratförråd helt och hållet, och tömma mage och tarmar, en riktig detox.
  • Man lär sig känna skillnad på matsug och hunger vilket gör att man framöver lättare kan undvika rutinmässigt ätande som man gör bara för att man är van vid det men som man kanske inte alls behöver.
  • Tillväxthormonet HGH (human growth hormon) ökar

Nu får vi bara se hur det kommer att kännas framåt kvällen och i morgon förmiddag...

Kommentarer
Postat av: Cilla

Spännande Sara! Nu måste jag också prova detta... jag är rädd för att hungern blir helt olidlig men jag känner att jag måste ge detta lilla experiment en chans. Jag länkade till dig på bloggen när jag berättade om detta.. hoppas att det är okej!

Kram Cilla

2011-07-19 @ 18:47:25
URL: http://lovedanceandlipstick.blogspot.com
Postat av: Fell

Sen var medelåldern på de människorna typ 40 år...

Det finns näringsrekommendationer, följ dem och lev länge och väl. Tarmarna behöver inte tömmas eller detoxas, de är underverk som sköter sig ypperligt själva, de gillar dock en del fibrer :D

Kul blogg du har Sara, brukar läsa den =)

2011-07-24 @ 04:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0