Det godaste jag någonsin ätit?

Vill ni laga något riktigt gott så gör det här. Underbara smaker som lyfte varandra! Min baby lagade medan jag jobbade klart det sista inför helgen som kursledare på konferenshotell (jag?).
(ja, vi äter mycket lax:D)



Lax med getost, äpple och honung
  • 300 g laxfilé i bit
  • 1 grönt syrligt äpple
  • 2 tsk färskpressad citronjuice
  • 1/2 msk olivolja
  • 100 g getost
  • salt och grovmalen svartpeppar

Vinägrett

  • 1 msk honung
  • 2 msk rapsolja
  • 1 msk vatten
  • 1 tsk vinvinsvinäger
  • 2 tsk citronjuice + rivet skal av en halv citron

Gör så här

1. Stek laxen med lite salt
2. Blanda alla ingredienser till vinägretten.
3. Precis före servering, grovriv äpplet och smaksätt med citronjuice, 1 krm salt, 2 krm svartpeppar och olivolja.
4. Smula osten eller bryt i bitar och strö över. Skeda över det rivna äpplet och häll på vinägretten.

Till detta åt vi följande sallad:


1 knippe romansallad
0,5 påse babyspenat
200 gram färska haricots verts
1 dl parmesanost, hyvlad
80 gram pinjenötter
10 st cocktailtomater

Vinägrett
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger

Tillagning

1. Rosta nötterna i en torr het stekpanna tills de fått en ljusbrun färg. Skölj salladen, spenaten och skär tomaterna i klyftor.

2. Blanda allt i en skål. Tillsätt lättkokta haricot verts som spolats med kallt vatten. Häll över vinägretten och hyvla i parmesanost.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0