Jag har fått en förklaring :D

Idag var jag hos naprapaten och fick en förklaring till varför jag har problem med knät. Och ännu bättre; jag fick åtgärder som ska underlätta.

Jag ska försöka förklara som jag förstod det;
Anledningen till att jag får ont när jag springer är att patellan (knäskålen) hamnar snett i "klykan" vilket irriterar och gör ont.

Jag pronerar mer med höger ben vilket även det påverkar.

På grund av detta så tar min högerfot en sväng ut åt höger vid varje steg vilket förvärrar saken.

Jag har funderat på om min "ömma" baksida lår-muskel kunde ha varit en anledning till knäproblemen men att den är öm är tydligen ett symptom. Den måste överkompensera för de andra felen.

Att knät knäpper vid ex. spinning beror på att det har bildats brosk.

Bästa av allt; det finns något att göra åt det som borde hjälpa.

Jag ska tejpa under knät för att stödja knäskålen.


Jag ska träna upp insidan av knät.
Jag ska stretcha "motsvarande" muskel i skinkan.

Jag borde köpa ilägg till både vardagsskor och träningsskor.
Efter Göteborgsvarvet ska jag arbeta med mitt löpsteg och tänka på att hålla foten rakt när den är i luften.

Jag hoppas nu att det kommer att bli helt bra framöver!

Nu ska jag ut och springa och se om tejpningen gör någon skillnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0