Tankar om fotisättning

Jag fick för ett tag sen ett mail från en kompis ex-pojkvän där han skrev att han läste min blogg och liksom jag var intresserad av fotisättning vid löpning. Han bifogade några artiklar som jag nu lagt ner tid på att kika igenom. De bekräftar allt som jag börjat inse på sistone och som Jonas Coltings böcker har sagt. Roligt att få input från läsare :)

(Har fått en fråga om kläder på vintern som jag kommer att resonera runt i veckan också :) )

Tillbaka till steget. Det som följer här under köper jag fullt ut just nu tills någon överbevisar mig. Jag själv har väldigt stor fallenhet för att springa på hälen. Tror att jag delvis gör det även med "barfotaskor". Men jag jobbar på det.


(Lycklig och ovetande i vintras... haha)

En forskning som heter: "Foot strike patterns and collision forces in habitually barefoot versus shod runners"kommer fram till följande:

Gemonsnittslöparen slår i marken 600 ggr/km vilket stressar leder och leder till en hög skaderisk. Men skadorna har inte minskat trots att mer och mer "avacerade" uppbyggda skor har kommit de senaste 30 åren. Uppbyggda skor är bekväma men de gör att man lättare landar på hälen (ökad belastning) och får svagare fotmuskulatur vilket ökar risken för hälsporre.

Studien tittar på löpare i Kenya och USA och kommer fram till att vilken sko (eller ingen sko) man är uppväxt med påverkar steget hela livet oberoende av vilka skor man springer i senare i livet.

Slutsatsen jag drar av detta är att det inte räcker med att köpa "barfotaskor". Jag måste även tänka på mitt steg och vissa pass träna på att landa på framfoten.

Mina löparskor: uppbygda asics kayano och odämpade newline med vibram-sula (samma som five-fingers)

 

En annan studie som heter: "Effect of children’s shoes on gait: a systematic review and meta-analysis" kommer också fram till att de skor som barn har påverkar steget. Uppbyggda skor leder till ökad belastning och bakfotslandning.

Texter från Markus Stålbom, Sportbiomekaniker ger mer konkreta tips på hur man kan förbättra sin löpning.

Enligt Stålbom har foten två viktiga uppgifter:
Att fånga upp kroppens tyngd
Att ta upp känselsignaler om hur underlaget ser ut (vilket inte kan göras i tjocka skor)

De flesta som springer idag (inklusive jag, ofta) har musik i öronen och tjocka sulor på skorna. Det sinne som blir kvar för att berätta för kroppen hur underlaget ser ut är enbart synen. Detta gör att det blir svårt för kroppen att förbereda sig på nästa steg och vi kan lätt stuka foten eller liknande.

Han förklarar även hur problem med pronation bara finns när man landar på hälen och inte om man springer på framfoten. Och man landar lättare på hälen med uppbygda skor. Alltså: Uppbyggda skor kompenserar för ett problem som bara finns om man har uppbygda skor. Hur logiskt låter det?

 

Han skriver även att om man sätter ner foten framför kroppen (på hälen) så bromsas kroppen upp och det ökar skaderisken.


Knäproblem p.g.a. uppbygda skor?

Ett sista tips från Stålbom:

Du ska inte fokusera på att försöka ”skjuta ifrån” med benen utan istället föra dem framåt‐uppåt för att fånga din kropp som håller på och faller. Denna typ av rörelse ska ske vare sig det är en lugn motionärsjogg eller ett sprintlopp.

 

Om du är löpare,

Hoppas att du har orkat ner hit och att detta startat lite nya tankar hos dig och kanske kan bli en hjälp till att slippa skador.

 

Om du inte är löpare,

Om du har läst ett långt inlägg om löpteknik så är du egentligen en löpare som bara inte springer; så nu är det bara att sätta igång. Ge dig ut en halvtimme och blanda med gång så ses vi på något mil-lopp till sommaren. Kan jag så kan du.

Exempel på: "kan jag kan du":

1. När jag gick i 6:an kom jag sist i ett 1,5 km lopp i skolan.

2. Jag fick öva mitt löpsteg redan på mellanstadiet eftersom jag sprang "klumpigt" på hela foten när jag skulle "ruscha".

3. För 2,5 år sedan var jag sjukt nöjd med mig själv om jag orkat runt en 5-km runda, då jag tog sikte på ett träd 100 meter fram och motiverade mig med: bara till det trädet, det orkar du. Men väl där hittade jag ett nytt träd att kämpa mig fram till.

MEN: Sommaren 2012 springer jag mitt första marathon :)

Ta steget!

That´s all folks :)


 


Kommentarer
Postat av: Emma

Blir glad och inspirerad av dina inlägg =)

2011-10-23 @ 20:50:26
Postat av: Stina

Hej!



Jag såg att du var Göteborgsjoggare, jag undrar var du springer där? Jag hade behövt lite tips på rundor i Göteborg, ska precis som du springa Marathon 2012 och behöver några roliga rundor!

2011-10-23 @ 23:00:18
URL: http://http://mysjogg.blogspot.com
Postat av: Stina

eller jag har nog missuppfattat detta haha :)

2011-10-23 @ 23:36:53
URL: http://http://mysjogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0