Frågor

För ett bra tag sen fick jag dessa två frågor som jag nu tänkte svara på. Det är lite kul att personer som jag inte har någon aning om vilka det är hittar till min blogg och skriver en rad :)

Emelie:
Hej, jag är nyfiken på din gps klocka! Funderar på att köpa en löparklocka, kan du inte lägga ut vad det är för en klocka och en recension på din? Tack på förhand! =)
Nanna:
Hur hittar man träningskompisar? jag älskar att träna (framförallt springa) men det är inte kul att göra det själv varje gång! tack för en bra blogg:)


Jag börjar med att skriva lite om min Forerunner 305.

Gillar:
  • Att man kan välja hur många fält man vill ha och vilken information som man vill ha i dem.
  • Friheten att springa vart man vill och ändå ha koll på allt
  • Att pulsband ingår (gör det inte i forerunner 205)
  • connect.garmin.com där man kan analysera nästan vad som helst
  • Att man kan lägga in pip och intervaller vid varje km så att man kan se hur snabbt varje km går
  • Att den var relativt billig (tror den kostade ca 1200 i julas)
  • Att det är lätt att ladda över infon till datorn via "ställning för klockan" och USB
  • Man kan ställa in den på svenska

Ogillar:

  • Att stå stilla och vänta på att den ska hitta satelliter
  • Att den är lite stor (men jag har vant mig)
  • Att den ibland är lite opålitlig, midnattsloppet var enligt klockan 350 meter extra och när jag zoomade in på kartan sprang jag enligt den igenom hus och på vatten... den brukar vara ganska exakt men det kanske var för många klockor, höga hus och svängar.


Sammanfattningsvis: Jag kan inte tänka mig att vara utan min kära forerunner!



Nästa fråga handlade om träningskompisar, den är inte lika lätt. Jag springer nästan alltid själv. Dels för att det är skönt att kunna anpassa sträcka och hastighet efter egen dagsform, tömma huvudet och lyssna på bra musik och ha kvalitetstid med sig själv. En fördel med att springa är att slippa passa tider för olika pass och bara anpassa sig efter sig själv. Men ytterligare en anledning är att jag inte har så många att springa med i min lilla stad.


Min sambo springer också mycket och ska också springa Stockholm marathon men vi ligger på väldigt olika nivå och springer sällan ihop. Men intervaller kan vi springa ihop ibland. Och vad som är än mer värdefullt: vi kan prata löpning med varandra utan att snacka hål i huvudet på varandra.

Sen har jag min kära löparvän Frida i Göteborg. Problemet är just att hon bor i Göteborg men vi pratar löpning varje vecka. Anmäler oss till samma lopp och tränar ihop så snart hon är i Småland eller jag är i Göteborg. Hon är däremot expert på att skaffa löparkompisar. Hon pratar med alla om löpning och har startat en egen löparklubb på facebook (Elgens running club, numera en öppen grupp, så bor du i Göteborg VÄLKOMMEN) där hon och andra lägger ut frågor om någon vill hänga på att träna. Så vill du ha kontakt med Frida så hittar du henne om du söker på "Elgens running club" på facebook :)

Vi i klubben har haft träningshelg och många från klubben springer samma lopp:) Ska jag vara ärlig så hade jag nog inte sprungit så många lopp själv, den delen blir så mycket roligare om man delar den med andra.

Men vill man ha någon att träna med så tror jag att en bra idé kan vara att hitta en löpvillig person i din omgivning (känn dig inte låst av ex. ålder, prata löpning med alla och se vilka som är sugna på att springa) och anmäla sig till ett lopp tillsammans. Eller boka in en dag i veckan då man springer tillsammans så att det blir av. Det finns säkert även en lokal löparförening om man vill springa i grupp. Det finns också många forum där löparvänner hittar varandra på jogg.se och funbeat.se.


med Frida vid middagen under klubbens träningshelg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0