Från topp till tå

Det är ju bara att erkänna, med löpning följer besvär. Här kommer en lista med mina besvär och hur jag hanterar dem.

Huvud: Motivation; För mig så gäller det att hitta ett program som är rimligt att följa och inte låta mig börja förhandla med mig själv. Jag älskar att springa under och efter men konstigt nog hjälper den kunskapen sällan innan. Men när jag börjar känna olust så är det enda som funkar att tyst säga för sig själv: "Nähä du, du har inget val, nu ska du göra det här". En förutsättning är att man också planerar in löpningen i sin kalender som vilket möte som helst, möte med sig själv :) Lika viktigt är att man tänker kring MATEN innan, det går att springa på tom mage men det är skönare när man är lagom mätt.


Lungor: Astma och allergi; Hjälp finns att få. Numera tar jag astmamedicin morgon och kväll samt vid behov. Just nu är dock inte mitt behov så stort eftersom luften är så klar och pollenfri. Till våren ska jag ha koll på pollenprognoser och även gå till läkaren och få bra mediciner! Kan vara ett enormt hinder vissa tider på året så det gäller att ta det på allvar och förebygga.


Mage: Skav från pulsband; Under långpass så får jag nästan alltid skav från pulsbandet. Jag har provat att ha det över och under sport-BH:n och olika hårt men inte hittat en bra lösning... någon som har ett bra tips? I övrigt så håller sig magens behov oftast lugna under löpturerna (peppar, peppar)

Knän: Smärta; Något som har förstört uppladdningen inför båda mina Göteborgsvarv är knäproblem. Efter ett alldeles för sent besök hos naprapat fick jag svaret att det berodde på att vinkeln mellan fot, knä och höft inte är rak. Svaret var styrketräning, bättre löpstil och min räddare i nöden, en tejpbit under knät. Så om du har problem, vänta inte, kolla upp det!


Fötter: Blåsor; Just nu har jag insprungna skor och har inte mycket blåsor men så fort jag köper nya skor så får jag problemen. Compeed är det bästa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0