Baby, we were (not) born to run

Idag har jag varit hos naprapaten. Jag har såklart fortfarande en sne vinkel mellan höft, knä och fotled... knäskålen liksom vill sticka ut till höger.

Positiva nyheter: Anledningen till att jag nu får ont i knät (knäna) efter löpturen istället för under är att jag har förbättrat min löpstil vilket gör att min knäskål håller sig bättre på plats. Det är mycket bra nyheter.

Dåliga nyheter: Om jag inte tar detta på allvar och även styrketränar knäna så kommer naprapaten att rekommendera mig att sluta springa för att inte riskera allvarliga knäproblem om 20 år.

Åtgärder: En ny tejpning som jag ska göra vid långpass.
Att ta en inflammationshämmande tablett efter långpass för att knät ska återhämta sig fortare.
Springa allt oftare i mina barfotaskor för att stärka musklerna.
Styrkeprogram som jag ska genomföra 3 ggr i veckan:
  • Väldigt grunda (motsatsen till djupa?) benböj med mycket tyngd (3*8)
  • Väldigt grunda "ifråntryck" i den maskinen när man trycker upp en platta med benen (3*8)
  • Valfri vadövning (3*8)


Nya tejpningen som ser ut som en skräckmask...?

Kommentarer
Postat av: Caroline

Aj aj då:(

Men goda nyheter är ju att det med stor sannolikhet går att åtgärda med rätt "rehabträning". Jag följer även Mirandas blogg (ultratjejen du tipsade om en gång) och hon verkar ha liknande problem med knät. Vet inte om du också läser den bloggen, men hon gör i alla fall stora framsteg och har lyckats träna upp sitt knä på ett bra sätt. Lite inspiration kanske? Lycka till i alla fall och jag håller alla tummar för dig. Kram

2012-03-13 @ 22:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0