Cykelhjälmen...

Jag cyklade även till Kvantum i min fina hjälm idag. Fy, vad jobbigt jag tycker att det är. Det trodde jag inte.

Tolvåringen i mig ropade för full hals: TA AV HJÄLMEN! Du ser ut som en tönt!

Man är så medveten om sin huvudbonad att det inte är klokt, och får för sig att alla glor.

Jag började som vanligt förhandla med mig själv; kanske om att jag kunde ha den på skolutflykter och träningspass i skogen med cykel.
Men, Nej, nu ska jag ge den en ärlig chans. Jag har inte vant mig än. Och tänk om jag blir påkörd av en rattfyllerist och får en hjärnskada bara för att jag ville vara lite cool.

Kanske slipper jag att vara i en olycka men kanske kan jag inspirera någon annan att cykla omkring och känna sig dum och smart på samma gång. Tänk att kunna rädda någons liv.... Så får jag tänka nästa gång jag tvekar!

Det är häftigt att våga cykla med hjälm! Nu ska jag bara jobba på att känna mig häftig med hjälm också.

(tacksam för hejarop)


Kommentarer
Postat av: mira

Jag förstår hur du känner. Jag gjorde likadant, försökte räkna vilket som var vanligast, hjälm eller icke hjälm. Hjälm vann:) Nu ska jag ta på min hjälm och cykla till jobbet, utedag i skogen väntar.

2012-05-22 @ 06:52:31
Postat av: Maj

Hej! Jag kan själv bli sugen på att cykla utan hjälm ibland, trots att jag har varit med om en olycka tidigare, och fick bland annat en lättare hjärnskakning.Då hade jag cykelhjälm, tack och lov. Cykelhjälm kan kännas väldigt pinsamt i början, men ändock inte värt att riskera livet för att vara utan.

Så jag tycker du skall bita ihop. Man vänjer sig vid hjälmen fortare än du anar.

2012-05-22 @ 20:40:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0